De grenzen van e-mail marketing

Binnen de online marketing staat e-mail marketing nog steeds hoog op de lijst van populaire online communicatiemiddelen. In veel boeken en op veel websites staat ook dat e-mail marketing erg succesvol is. Met e-mail marketing kan je een hoop mensen bereiken en het kan zorgen voor een hoge conversie. Veel grote bedrijven, zoals bol.com, hebben grote databestanden waardoor ze e-mail zo persoonlijk mogelijk kunnen maken. Dit allemaal om te voorkomen dat zo’n mailtje gelijk verwijderd wordt uit het postvakje van een potentiële klant.e-mail marketing

Tot zo ver nog geen bijzondere dingen. Buiten het feit dat sommige van deze mails buitengewoon irritant zijn is het wel een positieve ontwikkeling dat deze mails steeds persoonlijk worden en op de gebruiker gericht zijn. De grote vraag hier is welke regels er van toepassing zijn als het gaat om de privacy van de gebruiker.

Allereerst is het niet toegestaan om zomaar ongevraagd een ‘spammail’ te sturen naar een gebruiker. Ook niet als het bedrijf denkt dat de gebruiker echt geïnteresseerd zal zijn naar de inhoud van de e-mail. Altijd moet er eerst toestemming gevraagd worden aan de gebruiker. Dit zie je vaak wanneer je een account aanmaakt op een bepaalde website. Verder moet een bedrijf altijd aan kunnen tonen dat ze de toestemming van een gebruiker gekregen hebben. Een tip voor bedrijven is dus om de informatie goed te bewaren.

Wanneer je een bestaande klant bent van een bedrijf mag het bedrijf de gebruiker wel een mail sturen zonder dat hiervoor toestemming of instemming is gegeven. Hierbij moet er bijvoorbeeld gedacht worden aan een pakketje dat onderweg is en waar de gebruiker dan over geïnformeerd wordt. Ook service mails zijn toegestaan. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld reminders van een aflopend abonnement. Verder mag een bedrijf ook mails versturen om informatie te delen over een eerdere aankoop. Deze mails kunnen commercieel van aard zijn.

Wanneer je lid bent geworden van een nieuwsbrief moet deze te allen tijde afgemeld kunnen worden. Dit moet kunnen met één klik op de knop. Vaak staat dat in hele kleine lettertjes onderaan de e-mail. Het is dus niet toegestaan dat mensen eerst een stappenplan moeten doorlopen voordat ze zich afgemeld hebben van de nieuwsbrief. Wel kan er, op vrijwillige basis, gevraagd worden om feedback te geven. Deze mag echter niet verplicht zijn om in te vullen.

Voor bedrijven is het erg verstandig om zich goed in te laten lichten en eventueel vragen om juridisch advies voordat ze een e-mail campagne gaan opstellen. Want bij overtreding van deze regels kunnen er boetes uitgedeeld worden door het ACM. Dit gaat over grote bedragen. Het verspreiden van spam kan boetes opleveren die meer dan 800.000 euro kosten!

Bronnen

ACM. (2015, augustus 7). telecommunicatie. Opgehaald van ACM: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/internet/spam

Doodewaerd, J. v. (2013, juni 17). marketingfacts. Opgehaald van de drie grooste juridische missers bij e-mailmarketing: https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-drie-grootste-juridische-missers-bij-e-mailmarketing

Meindersma, C. (2015, maart 23). Wanneer mag je e-mails en nieuwbrieven versturen. Opgehaald van Charlotte’s law: https://www.charlotteslaw.nl/2015/03/wanneer-mag-je-e-mails-en-nieuwsbrieven-versturen/

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s